SÖNDAG.

3:E ADVENT.


ja idag är det tredje advent.. det tredje ljuset skall tändas. många familjer tänder ett ljus till för att räkna ner tiden till jul, men varför tänder vi egentligen ljus? ja det sägs ju att det va fastan, fasta i 6 söndagar. och man tände ljus. men inför jesu födelse, firandet av jesu födelse. men tiden fram till julafton kan räknas ner på många olika sätt, vi tänder ljus, många öppnar adventskalendrar, vissa går i kyrkan. finns många sätt att göra det på. en del firar nog inte ens jul av den orskaen till jesu födelse, utan för att det är mysigt., god mat, gåvor o ljus. en trevlig anledning att samla släkt och vänner. julen firas faktiskt av olika anledningar, inte just för jesus utan för många många hundra år sedan så firade tex nordborna jul i samband med midvinterblotet (är en gåva till gudarana som en inbjudan till måltid., man hedrar mat och dryck på bordet, lite av en offerdag). densvenska jultraditionen börjar 24:e december och avslutas 6:e januari då det är trettindagen. men då knips det ju imellan av lite annat smått och gott, julobord, annandagen, juldagen., nyår. ja hurra, nyår. och hur skall det firas i år då.. vi satsar åp tyskland..,om bara mina präktiga föräldrar kanske skulle kunna få arslet ur vagnen och vilja prata med mig..suck,
nyår nyår...ja det firar man ju helt enkelt för att det börjar ett nytt år.. ja i sverige firara man et på tolvslaget mellan 31 december och 1 januari...crapilicraaaap.,
igår fick jag mattias och ted emot mig.. dom undrade varför jag kunde allt kring julen och lucia osv, men man lärde ju sig det i skolan..eller..!?!? hmm.. trodde jag iaf..
funderar på att baka lite pepparkakor idag...men har ingen kavel.. hmm..undra om man kan det iaf..

jag önskade mig en kavel av mormor igår.. hoppas man kan få en i julklapp.. skulle vara toppen.
igår kväll tog våran serie poliserna slut..vafan ska vi nu titta på?.lite besviken på den. den bara tog slut. kändes som det saknades typ 3 avsnitt...intressant!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0